23.8 C
Arta
Πέμπτη, 30 Ιουνίου, 2022

Οικονομική Διατροφή: Πως θα την πετύχεις!

Μήπως πιστεύεις πως η υγιεινή διατροφή είναι απαραίτητα και ακριβή; Γίνεται να συνδυάσεις την προμήθεια υγιεινών διατροφικών επιλογών με την οικονομία στην καθιερωμένη επίσκεψή σου στο σουπερμάρκετ; Κι όμως, οι σωστές αγορές δε χρειάζεται να ανεβάζουν τόσο τον εβδομαδιαίο προϋπολογισμό σου – ίσα ίσα, μπορεί και να σε συμφέρουν περισσότερο! Αυτό που μπορώ να σου πω με σιγουριά για την οικονομική διατροφή είναι πως:

Η Μεσογειακή Διατροφή, το παραδοσιακό μας πρότυπο διατροφής, είναι πολύ οικονομική διατροφή!

Η Μεσογειακή Διατροφή βασίζεται στην κατανάλωση φυτικών τροφίμων, όπως τα φρούτα, τα λαχανικά, τα δημητριακά ολικής άλεσης και τα όσπρια, τα οποία είναι αρκετά οικονομικά, το κοτόπουλο και το ψάρι καταναλώνονται σε εβδομαδιαία βάση, ενώ η κατανάλωση κόκκινου κρέατος είναι περιορισμένη. Τέλος, κανένα τρόφιμο δεν απαγορεύεται, έτσι μπορείς να καταναλώνεις ό,τι άλλο επιθυμείς με μέτρο, χωρίς να στερείσαι και να επιβαρύνεις την τσέπη σου.

Σε αυτό το άρθρο θα βρεις 10 χρήσιμα πρακτικά tips προς όφελος της υγείας σου, της τσέπης σου αλλά και της γεύσης σου!

1. Προγραμματισμός Γευμάτων για Οικονομική Διατροφή

Το πρώτο βήμα είναι να φτιάξεις το μενού της εβδομάδας.

Εάν γνωρίζεις ακριβώς τις συνταγές και τα υλικά που περιλαμβάνονται στα γεύματα κάθε ημέρας, μπορείς να έχεις μία εικόνα για τα είδη που θα χρειαστείς από το σουπερμάρκετ ή παντοπωλείο.

Σχεδιάζοντας εκ των προτέρων το πλάνο της εβδομάδας, έχεις λιγότερες πιθανότητες να ξοδέψεις χρήματα για γρήγορο, ανθυγιεινό φαγητό, ή να κάνεις περιττές αγορές, ψωνίζοντας τρόφιμα σε ποσότητα που δεν πρόκειται να χρησιμοποιήσεις.

Οικονομικές Πηγές Πρωτεΐνης

Όσον αφορά τις πηγές πρωτεΐνης, σίγουρα το μυαλό όλων μας πηγαίνει στα κρεατικά, τα οποία συνήθως είναι από τα ακριβότερα είδη του καλαθιού μας. Υπάρχουν ωστόσο και διαφορετικές επιλογές, οι οποίες αν και πιο οικονομικές, προσφέρουν γεύση και ποιότητα.

Προγραμμάτισε να καταναλώνεις τουλάχιστον ένα γεύμα την εβδομάδα το οποίο αντί για κρέας, κοτόπουλο, ή φρέσκο ψάρι να βασίζεται στα όσπρια, τα οποία προσφέρουν εξαιρετικής γεύσης πρωτεΐνη σε καλή τιμή.

Τέλος, ενώ σχεδιάζεις τα γεύματα, καλό είναι να αποφύγεις συνταγές που απαιτούν ένα πολύ ιδιαίτερο συστατικό που δεν έχεις στα ντουλάπια σου, το οποίο δεν μπορεί να προσαρμοστεί σε πολλές συνταγές και έχει επιπλέον κόστος αν πρέπει να το αγοράσεις εκ νέου.

2. Λίστα Αγορών για να πετύχεις Οικονομική Διατροφή

Το επόμενο βήμα μετά τον σχεδιασμό των γευμάτων, είναι η σύνταξη μίας λίστας με τα υλικά που θα χρειαστεί να αγοράσεις πριν πας για ψώνια.

Έχω δημιουργήσει ένα άρθρο οδηγό μπορείς να διαβάσεις αναλυτικά για τη σημασία και τα βήματα που μπορείς να ακολουθήσεις, για να φτιάξεις την πιο συμφέρουσα για εσένα λίστα αγορών, πετυχαίνοντας οικονομική διατροφή.

3. Μαγείρεμα στο Σπίτι

Προετοίμασε όσο περισσότερα γίνεται από τα γεύματα και σνακ σου στο σπίτι. Τα οφέλη είναι πραγματικά ασύγκριτα: στο σπίτι έχεις απόλυτο έλεγχο των υλικών που συμπεριλαμβάνονται στα πιάτα σου, κάτι που σε βοηθάει στο να κάνεις θρεπτικές επιλογές και ταυτόχρονα να εξοικονομείς χρήματα.

Αντιθέτως, όταν επιλέγεις ένα εστιατόριο ή κάποιο delivery, δεν έχεις έλεγχο ή ενημέρωση σχετικά με τη σύνθεση και την ποσότητα των συστατικών του πιάτου σου. Εκτιθέμενος/η σε μεγαλύτερη ποσότητα από αυτή που πραγματικά χρειάζεσαι, είναι πολύ πιθανό πως η θερμιδική σου πρόσληψη θα αυξηθεί.

4. Μαγείρεμα μεγάλων ποσοτήτων – Αξιοποίηση Leftovers

Όταν μαγειρεύεις στο σπίτι, μην ξεχνάς ότι έχεις και την επιλογή να παρασκευάσεις μεγαλύτερη ποσότητα από αυτή που σχεδιάζεις να καταναλώσεις εκείνη τη στιγμή, διότι μπορείς να φυλάξεις αυτή την ποσότητα στην κατάψυξη για να καταναλωθεί στο μέλλον. Άλλος ένα τρόπος να πετύχεις την οικονομική διατροφή!

5. Αγορές με Γεμάτο Στομάχι

Θυμήσου να φας κάποιο σνακ όπως ένα τοστ ή 2 φρούτα, πριν φύγεις για τα ψώνια σου.

Σίγουρα λοιπόν, το να επισκεφτείς το σουπερμάρκετ με άδειο στομάχι δεν κάνει καλό στην τσέπη σου!

6. Αγορά λιγότερο Επεξεργασμένων Τροφίμων

Τα υψηλά επεξεργασμένα τρόφιμα και τα έτοιμα γεύματα (π.χ. προτηγανισμένες πατάτες) είναι ακριβότερες επιλογές από τις αντίστοιχες πρώτες ύλες στη φρέσκια εκδοχή τους.

Άλλωστε, πλέον μπορείς να βρεις στο διαδίκτυο άπειρες υγιεινές συνταγές που μπορείς να ετοιμάσεις σε λίγα λεπτά. Αυτό σημαίνει ότι δεν έχεις ανάγκη την αγορά επεξεργασμένων προϊόντων που μπορείς να καταναλώσεις μεν αμέσως, αλλά κοστίζουν πολύ παραπάνω.

Μην ξεχνάς, εξάλλου, ότι τα επεξεργασμένα σε επιβαρύνουν με περίσσεια θερμίδων και κορεσμένων λιπαρών.

7. Αποφυγή Γρήγορου Φαγητού

Το γρήγορο φαγητό, ίσως, το επιλέγεις ως μια εύκολη και φθηνή εναλλακτική για ορισμένες φορές την εβδομάδα. Παρ’ όλα αυτά, πέρα από το γεγονός ότι είναι φτωχό διατροφικά, το γρήγορο φαγητό, όπως και γενικά το φαγητό απ‘ έξω, δεν είναι φθηνό, και μάλιστα έρευνες αποδεικνύουν ότι οι τιμές σε πολλές αλυσίδες ταχυφαγείων ακολουθούν το τελευταίο έτος αυξητική τάση.

8. Προτίμησε τις Προσφορές για Οικονομική Διατροφή

Σχεδίασε το πλάνο διατροφής σου γύρω από τα τρόφιμα που διατίθενται σε προσφορά. Πολλές φορές τα καταστήματα παρέχουν εκπτώσεις, ή καμπάνιες προσφορών σε συγκεκριμένα τρόφιμα. Μπορείς να ενημερωθείς για αυτές από τα διαφημιστικά φυλλάδια, ή από τους ιστότοπους των εκάστοτε καταστημάτων. Ίσως και να εκπλαγείς από το πόσο καλές ευκαιρίες υπάρχουν στα τρόφιμα που θα μπορούσες να συμπεριλάβεις στο καλάθι αγορών σου!

Ωστόσο θέλει σύνεση στην ποσότητα που θα μαγειρέψεις και καταναλώσεις, καθώς έχει συνδεθεί η αγορά προσφορών με την υπερκατανάλωση.

9. Αγόρασε Προϊόντα Εποχής

Προτίμησε να καταναλώνεις φρούτα και λαχανικά εποχής, καθώς οι τιμές τους τότε είναι πιο προσιτές, σε σχέση με τα εκτός εποχής. Επιπρόσθετα τα εποχιακά τρόφιμα είναι και πιο γευστικά και υψηλότερης θρεπτικής αξίας! Στον παρακάτω πίνακα μπορείς να δεις παραδείγματα εποχιακών φρούτων και λαχανικών.

Πίνακας Εποχιακών Φρούτων και Λαχανικών

Εποχή Φρούτα Λαχανικά
Χειμώνας Μπανάνες, ακτινίδια, πορτοκάλια, μήλα, γκρέιπφρουτ, μανταρίνια, ρόδια, κυδώνια Κολοκύθια, πατάτες, παντζάρια, κολοκύθα, καρότα, κουνουπίδι, μπρόκολο, μαρούλι, πράσα, λάχανο, ραπανάκια, κρεμμύδια
Άνοιξη Μπανάνες, φράουλες, αβοκάντο, πορτοκάλια, κεράσια, γκρέιπφρουτ Αρακάς, πατάτες, παντζάρια, κολοκύθα, καρότα, κουνουπίδι, μπρόκολο, μαρούλι, πράσα, λάχανο, ραπανάκια, αγκινάρες, κρεμμύδια
Καλοκαίρι Μπανάνες, ροδάκινα, νεκταρίνια, κεράσια, αχλάδια, σύκα, πεπόνια, καρπούζια Αρακάς, πατάτες, καλαμπόκι, πιπεριές, κολοκυθάκια, μελιτζάνες, μπάμιες, παντζάρια, καρότα, μαρούλι, πράσα, λάχανο, ραπανάκια, αγκινάρες, πράσινα φασολάκια, ντομάτες, αγγούρια, κρεμμύδια
Φθινόπωρο Σταφύλια, μπανάνες, κράνμπερι, αχλάδια, μήλα, ρόδια, ακτινίδια, μανταρίνια, κυδώνια Παντζάρια, μπρόκολο, κουνουπίδι, κολοκύθα, πατάτες, γλυκοπατάτες, ντομάτες, αγγούρι, σπαράγγια, μανιτάρια, κρεμμύδια

10. Επίλεξε Χύμα Προϊόντα

Τα προϊόντα που μπορείς να αγοράσεις χύμα, δηλαδή στην ποσότητα που θες εσύ, συμφέρουν οικονομικά. Και αυτό επειδή:

  • το κόστος για τη συσκευασία θα είναι σχεδόν αμελητέο σε σχέση με τα ήδη συσκευασμένα
  • με αυτό τον τρόπο, μπορείς να αγοράσεις ακριβώς την ποσότητα που επιθυμείς,
  • άρα δε θα σου περισσέψει φαγητό που θα χρειαστεί να πετάξεις επειδή δεν καταναλώθηκε.

Τρόφιμα που μπορείς να προμηθευτείς χύμα είναι λόγου χάρη τα όσπρια, τα δημητριακά και οι ξηροί καρποί.

Τι να Κρατήσεις

Όπως, είδαμε, η καλή εκ των προτέρων οργάνωση και η προτίμηση στα φρέσκα τρόφιμα εποχής είναι σπουδαίοι σύμμαχοί σου, έτσι ώστε οι αγορές σου να είναι οικονομικές. Συνάμα, το να εντάξεις τη μαγειρική και το σπιτικό φαγητό στην καθημερινότητά σου σε βοηθά να γλιτώσεις άσκοπα έξοδα, και να εμπλουτίσεις τη διατροφή σου με φαγητό μεγαλύτερης ποικιλίας και διατροφικής αξίας!

source

Related Articles

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

one × five =

SOCIAL

8,697ΥποστηρικτέςΚάντε Like
76ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ